In een noodsituatie circuleert er veel informatie, zeker op sociale media. Het is soms moeilijk om een onderscheid te maken tussen nuttige en bijkomstige informatie, actuele informatie en verouderde informatie, of zelfs tussen geruchten en bewezen feiten.
Om er zeker van te zijn dat je steeds de juiste informatie ontvangt, volg je best de officiële kanalen van het lokaal bestuur en schrijf je je in op www.be-alert.be. Ook de officiële nieuwssites zijn een goede bron om informatie te vergaren.
Crisiswebsite
Op de website www.hamme.be/crisis kan je allerhande praktische informatie raadplegen over de noodsituatie. Deze website fungeert doorheen het jaar als voorlichtingssite i.h.k.v. nood- en ramenplanning. Ingeval er zich een noodsituatie voordoet, wordt de structuur van de website aangepast en kan je hier o.a. volgende informatie raadplegen:
- aard en omschrijving van de noodsituatie
- de ingestelde interventiezones, omleidingen, ...
- de te nemen maatregelen
- evolutie van de noodsituatie (updates)
- het informatienummer
- een overzicht met veelgestelde vragen
- ...
Sociale media
Ook op sociale media verspreiden we belangrijke informatie over de noodsituatie. Het is belangrijk om enkel de offficiële accounts van het lokaal bestuur Hamme, de politiezone Hamme-Waasmunster en de hulpverleningszone Oost te volgen. Enkel op deze Facebookaccounts staat de correcte en actuele informatie:
- Facebookpagina lokaal bestuur Hamme
- Facebookpagina politiezone Hamme-Waasmunster
- Facebookpagina brandweerzone Oost
BE-Alert
Je kan ook een bericht van BE-Alert ontvangen. Via BE-Alert kunnen we je rechtstreeks een sms, e-mail of gesproken oproep sturen bij een noodsituatie. Om een bericht te ontvangen moet je je registreren. Dit kan heel gemakkelijk op www.be-alert.be. Vul het inschrijvingsformulier zo volledig mogelijk in. Motiveer ook familieleden en buren om zich aan te melden op BE-Alert. Inschrijven op BE-Alert is gratis. Ook de ontvangen berichten zijn gratis.
Opgelet, eens jouw login is aangemaakt, moet je deze bevestigen. Klik hiervoor op de link in de bevestigingsmail die je zal ontvangen, nadat je op 'een account aanmaken' hebt geklikt.
Informatienummer
Om vragen van inwoners op te vangen kan het lokaal bestuur ook een informatienummer of telefooninformatiecentrum (TIC) voorzien. Wanneer er beslist wordt om een TIC te ontplooien, zal het informatienummer gecommuniceerd worden op de website www.hamme.be/crisis en de sociale media.